Att ta ansvar

2015-01-18 | 23:45:50 | AMB | Linn's liv | Tema-söndag | ♡ Kommentera?
----------------------------------------------------
 
Hejsan.
 
 
Igår tittade vi på skräckfilmen Annabelle på kvällen. Det var jag, Elle, Nelly, Leo, Jeppe, Isaak, Linus och sedan kom även Amanda P och Bella. Under skräckfilmen blev det ganska högljutt då många skrek osv. därför bestämde jag mig idag för att gå upp till mina grannar och be om ursäkt för att det blev högljutt. 
 
När man bor själv och speciellt så som jag bor måste man verkligen ta ansvar. I en våning ovanför mig bor alltså mina grannar, därav är det väldigt lyhört. Denna gång tyckte grannarna att det var helt okej, de hade hört oss och funderade bara på vad som hände egentligen. Inga sura miner och det kändes snarare som att de blev glada och uppskattade att jag faktiskt bad om ursäkt.
 
Att ta ansvar när man bor själv är nog den största utmaningen av alla. Något man inte räknar med innan man väl flyttat är att planera upp saker, att hela hushållet inte sköts av mamma och pappa utan av dig själv, att maten inte serveras, du har ingen som tjatar på dig om att göra dina läxor och du har ingen som kan köra runt dig. Allt detta måste du klara på egen hand. För mig som bor 56 mil hemifrån är det inte heller bara att åka hem över helgen utan detta krävs planering. När man väl kommit hem krävs det ännu mer planering av vad man vill ha med sig tillbaka, vad man vill lämna hemma osv. 
 
Många tror att det är ett "liv i lyx", att man är fri från sina föräldrar etc. Detta har jag själv aldrig känt och kommer nog aldrig göra heller. Visst kan det vara skönt att styra sitt liv själv, man har bara ens egens saker att hålla koll på osv, men det är allt ifrån en dans på rosor. Kontinuerlig kontakt hem är ett måste för mig och ett måste för den som är rädd för att få hemlängtan. Jag och min mamma eller pappa pratar en längre tid varje dag i telefonen. Detta har resulterat i att jag, trots att jag inte bor hemma, fått den "normala" prat-tiden med dem, den tiden som jag kanske skulle pratat med mamma totalt hemma om vardagliga saker, som i sin tur leder till mindre hemlängtan. Att hålla familjen uppdateradd är också en trygghet för dem, att veta vad jag gör och så att allt funkar. 
 
 
Njut av tiden du bor hemma och uppskatta lite extra av allt du splipper göra såsom att laga mat, om inte så kommer du förstå när du flyttat hemifrån.
 
 
//Linn
 
 
_______________________ Kommentarer _________________________________________________